Scroll naar de top van de pagina

Op 25 februari 2025 nodigden we de destinatiemarketingsector uit voor de Insiders Inspiratiedag in Den Bosch. Een feestelijke dag met een inspirerend programma en sprekers met waardevolle inzichten. In dit blog delen we de highlights van de presentatie van Olaf Vugts, voormalig Directeur Imagineering van de Efteling.

Over Olaf Vugts

Stel je voor: je begint op je veertiende als vakantiekracht bij de Efteling en werkt je jaren later op tot directeur. Dat is het verhaal van Olaf Vugts, de tweede spreker op onze Inspiratiedag. Als oud-directeur van de Efteling wist Olaf als geen ander hoe je storytelling en beleving kunt inzetten om bezoekers te betoveren. Maar wat kunnen destinaties leren van deze 'Wereld vol Wonderen'?

Wat is imagineering?

Olaf baseert zijn visie, werkwijze en tips op imagineering, een combinatie van imagination (verbeelding) en engineering (techniek). Deze vorm van belevingscommunicatie versterkt de band tussen organisatie en doelgroep door een zintuiglijk verhaal te vertellen.

Bij de Efteling zie je imagineering terug in media zoals Kids Radio en merchandise, maar ook in attracties zoals de Baron en Symbolica. In Symbolica kies je bijvoorbeeld zelf je route door het kasteel en speel je met magische spiegels. En bij de Baron word je al tijdens het wachten meegenomen in het verhaal. Twijfel je op het laatste moment? Geen zorgen, er is altijd een ‘chicken exit’ 😉.

Als jouw bestemming uniek is, dan hoef je niet te concurreren.

Olaf Vugts
Door de ogen van je bezoeker

Als imagineer heeft Olaf klantbeleving hoog in het vaandel. Dit is niet alleen cruciaal voor de Efteling, maar net zo goed voor destinaties. Om een ervaring écht te verbeteren, moet je je inleven in de bezoeker. Hoe ziet een kleuter de Efteling? Niet de kabel van de Fakir, maar de bloeiende tulpjes en de betoverende muziek.

Om dit kinderperspectief te verkennen, werd het park gefilmd vanaf kniehoogte. Dit leverde 125 verbeterpunten op, zoals een eigen incheckpunt voor kinderen in het Efteling Hotel. Een kleine aanpassing met een grote impact!

De paddenstoel

De Efteling heeft klantbeleving tot een kunst verheven en is daarmee een bron van herinneringen. Wie heeft er geen foto op een zingende paddenstoel? Of een meetlat bij de Python om eindelijk te bewijzen dat je groot genoeg bent? Zulke kleine toevoegingen maken een ervaring memorabel.

Olaf daagt destinaties uit: Wat is jouw ‘paddenstoel’? Denk aan de iconische gele klomp op de Zaanse Schans. Het nodigt uit tot een foto en verrijkt zo het eerste bezoek. Want alles heeft een eerste keer: de eerste bioscoopervaring ("Waarom gaan de lichten uit?"), de eerste keer in een achtbaan ("Eindelijk groot genoeg!") of het eerste bezoek aan jouw stad of regio.

Wat is uw paddenstoel? Verzin zoiets met elkaar voor je bestemming.

Olaf Vugts
Lessen voor gebiedsmarketeers

De Efteling zit vol storytellingparels en waardevolle inzichten. Als destinatiemarketeers kunnen we hier veel van leren. Olaf vat zijn 25 jaar ervaring samen in deze lessen:

  • Leer je doelgroep kennen: wie, wat, waar?
  • ​Kijk door de ogen van je bezoeker
  • Gebruik geschiedenis als storytelling en experience
  • Ga van klantgericht naar klantvriendelijk
  • Maak het eerste contact onvergetelijk
  • Creëer betekenisvolle herinneringen
  • Wees aanwezig op de belangrijkste momenten
  • Spreek alle zintuigen aan (geur, muziek, emotie)

Als kers op de taart ontvingen alle aanwezigen het boek 'Olaf, vertel eens', geschreven door Pascale Vugts-Smits. Hierin deelt Olaf zijn ervaringen, successen en uitdagingen. Nieuwsgierig geworden? Het boek is te bestellen op Betiquette.nl.

De Insiders Inspiratiedag herbeleven?

Deze presentatie was onderdeel van de Insiders inspiratiedag 2025. Kon je niet aanwezig zijn of lees je de hoogtepunten graag nog eens terug? Insider Jeske schreef een recap blog over deze feestelijke dag. 

Lees de recapblog