Scroll naar de top van de pagina

NS Dagje Uit

Hét inspiratie- en activatieplatform van NS.

NS Dagje Uit is hét inspiratie- en activatieplatform van NS. Alles voor een stedentrip met het ov. NS Dagje Uit wordt in twee vormen aangeboden: op ns.nl/dagje-uit en als Magazine. Ook delen we uitingen via diverse eigen kanalen: schermen in de trein en OV-servicewinkels en via diverse mailings.

In maart 2023 is Insiders gestart gestart in samenwerking met Roularta Media Nederland BV met het beheer van het magazine, de website en narrowcasting-schermen van NS Dagje Uit. Het inspiratie- en activatieplatform van NS wilde een tijdloos en altijd toegankelijk platform worden met als startpunt de NS-stations. Het platform moest de essentie van 'klein genieten' vastleggen met een focus op betaalbaarheid, duurzaamheid en het creëren van een gevoel van betrokkenheid bij de reizigers.

Tot slot kwam de focus op 3 punten te liggen:
1. Het (terug)winnen van keuzereizigers
2. NS als duurzame vervoerder uitlichten
3. De uitstraling van een sympathiek merk

Het resultaat

Allereerst zijn er nieuwe formats voor het online platform ontwikkeld. De stedengids werd herzien om een gelijke verdeling van steden door heel Nederland te bieden, zodat elke Nederlander zich vertegenwoordigd voelde. Het 24-uurs blogconcept werd gelanceerd als een frisse manier om reizigers te inspireren met een volledige dag aan bezienswaardigheden in een stad. Om de content nog persoonlijker en relevanter te maken hebben we ons verdiept in leefstijl-gebaseerde content. De keuzereiziger is een zekerheids- en gezelligheidszoeker en lijken verdacht veel op de leefstijlen stijl- en plezierzoeker.

Magazine
Voor het NS Dagje Uit-Magazine hebben we nieuwe rubrieken geïntroduceerd die aansluiten bij de wensen en behoeften van de moderne reiziger n.a.v. leefstijlonderzoek. Rubrieken zoals reizen met kinderen, voordelig reizen en duurzaam reizen werden geïntroduceerd, waardoor het magazine een breder publiek aansprak. Visueel gezien wilden we een consistente en herkenbare stijl. Daarom hebben we huisfotografen geïntroduceerd, die zorgden voor kwalitatieve en eenduidige beelden die perfect aansloten bij de branding van NS Dagje Uit.

Narrowcasting
Voor narrowcasting ligt de focus op een duidelijke core group: bestaande recreatieven, zakelijke reizigers, studenten en forenzen. In ons beheer is gewerkt aan een aantal zaken, waaronder traject specifieke content. We bieden hierin specifieke content wat afspeelt op het traject of bestemming.

Het doel is om Nederlanders te inspireren om bijzondere bestemmingen in Nederland te ontdekken en daarbij duurzaam vervoer te gebruiken.

In augustus 2023 behaalde we de beste maand ooit met de meeste users op de NS Dagje Uit-website. Voor het online magazine zien we maandelijks een enorme toename in pageviews.

De komende jaren zullen Insiders Online en Roularta Media Nederland samen met het NS-team, NS Dagje Uit ontwikkelen tot een toonaangevende inspiratiebron voor treinreizen in Nederland. Het doel is om Nederlanders te inspireren om bijzondere bestemmingen in Nederland te ontdekken en daarbij duurzaam vervoer te gebruiken.

Om zoveel mogelijk Nederlandse reizigers te bereiken, maakt NS Dagje Uit gebruik van de volgende kanalen:
1. De website ns.nl/dagjeuit, met wekelijkse updates
2. Het magazine NS Dagje Uit, dat zes keer per jaar digitaal wordt gepubliceerd en waarvan twee edities ook in print verschijnen
3. Een maandelijkse nieuwsbrief van NS met reisinformatie en -inspiratie
4. Meer dan 10.000 informatieschermen in NS-treinen
5. Informatieschermen in OV-servicewinkels op 11 NS-stations
6. Social-kanalen Instagram en Facebook