Ieder jaar organiseert Insiders een live inspiratiedag als cadeau aan de sector. Op dinsdag 6 februari pakten we groots uit, samen met ruim 100 partners uit het hele land. Het werd een dag vol inspiratie, ontmoetingen, kennis en Brabantse gezelligheid. Een dag waar we nog lang over napraten! Geniet met ons na of proef alvast de sfeer voor volgend jaar.
Tijdens eerdere edities verwelkomden we onze partners op ons kantoor aan de Guldengaarde. Deze 10e editie kozen we voor een andere locatie: Poppodium Willem Twee. De voormalige sigarenfabriek is een creatieve broedplaats, die het hele jaar door ruimte biedt aan muziekoptredens en kunstexposities. Op 6 februari kregen interessante keynote-sprekers en onze partners er een welverdiend podium.
Een gemengd programma met uiteenlopende thema's en experts. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd.
Een wervelende start
Na een warm welkom met een kop koffie en – natuurlijk – een Bossche Bol, startte de dag in de grote zaal. Op het scherm werden schitterende beelden van inspirerende locaties getoond (met dank aan Insider Christian Tomassen!). De video gaf al een tipje van de sluier over het thema van de dag: A better place. Servia van de Laak lichtte het thema na haar welkomstwoord toe. ‘Met de kracht van storytelling maken we van de wereld een betere plek.’ Een mooie start van de dag.
Keynote speech: Trends Online Destinatiemarketing 2024 door Insider Simone
Insider Simone trapte een reeks aan inspirerende kennispresentaties af. Ze beantwoordde een vraag die interessant is voor de hele sector: wat zijn dé destinatiemarketingtrends van 2024? Uit haar onderzoek kwamen 3 typen bezoekers naar voren:
- De main character: de reiziger die op solo-avontuur gaat. Iemand die de hoofdrol in zijn of haar eigen reisverhaal is, á la Emily in Paris.
- De fanatic: de reiziger die zijn of haar passie achterna reist. Een sportwedstrijd bijvoorbeeld, maar ook een concert of restaurant.
- De unplugger: de reiziger die de stekker eruit trekt om op te laden. Die wil ontspannen, behoefte heeft aan me-time en op zoek is naar rust.
Simone gaf handige en concrete tips om deze types in marketingstrategieën toe te passen. Organiseer bijvoorbeeld arrangementen speciaal voor de soloreiziger, of werk samen met influencers die soloreizen promoten. Bied droomtrips aan voor de fanatic. En wat dacht je van slow travel programma’s voor de unplugger?
Keynote speech: De AI-tsunami door Thomas Buijtenweg
Na Simone betrad Thomas Buijtenweg het podium. Als Coördinator Master Game Technology en onderzoeker bij BUAS weet hij alles van Artificial Intelligence (AI). AI klinkt misschien cool, maar wat doet het nu eigenlijk echt? Zijn antwoord: ja, we gaan als sector beïnvloed worden door AI. Maar stap niet te snel in. Train geen zwak model, maar verzamel eerst voldoende krachtige data en werk dan samen. Dan kun je bijvoorbeeld een collectief systeem voor een stad, regio of evenement opzetten. Een verfrissend eerlijk verhaal over een onderwerp dat nog vrij nieuw en spannend is.
Presentatie: De kracht van micro-avonturen & storytelling door Brigitte Ars
Het woord was hierna aan Brigitte Ars. Brigitte leeft voor (en van) avontuur. Ze is onder andere auteur van het boek ‘Waar is het avontuur’, oprichter van avonturenplatform Alice goes Wild en docent in Experience Design aan de BUAS. Brigitte is ervan overtuigd dat in iedereen een avonturier schuilt. Maar ook dat avonturen helemaal niet groots en meeslepend hoeven te zijn. Microavonturen, zoals bikepacking of koudwaterzwemmen, zijn net zo goed avonturen. Die verhalen kun je via storytelling en animaties delen met je publiek. ‘Zoek de inspiratie en maak er je eigen verhaal van,’ gaf ze na afloop van haar presentatie nog mee.
Break-outsessies deel 1
Aan het eind van de ochtend ging ieder zijn of haar eigen weg. Niet naar huis natuurlijk, maar naar één van de drie break-outsessies die op het programma stonden. In de ochtend kon elke genodigde 2 uit 6 kaartjes kiezen. Daarop stonden de onderwerpen voor de breakout-sessies in de ochtend en middag. Zo gaven Insiders Anne-Floor van Nunen en Jeske van Steen een presentatie over AI Copywriting. Hoe maak je als copywriter nu slim gebruik van ChatGPT? Adriaan van der Linden van Leisurelands liet zien hoe je als bestemming elk seizoen de juiste bezoekers aantrekt, in samenwerking met ondernemers. De Dogloverspas was daar een mooi voorbeeld van. De derde breakout-sessie werd gegeven door Michel de Bruin van Eilandmarketing Goeree Overflakkee. Hij vertelde over het succes van de Eilandpas: een pas waarmee inwoners 25% korting krijgen bij lokale ondernemers. Onder andere de werking, software en dealmodules van de pas kwamen aan bod.
Na afloop kwamen er heel wat geïnspireerde deelnemers naar buiten. ‘Ik vind het echt een dynamische ochtend. Bij de sprekers zie je heel goed hun persoonlijkheid terug in het verhaal, dat vond ik echt leuk,’ zei Dion School (Leisurelands). Honeyguide-ambassadeur Marion Stoffels vond het tof dat ze meer ‘achter de schermen’ meekreeg. ‘Normaal zit ik in de uitvoerende fase, maar nu krijg ik veel meer achtergrondinfo, kan ik partners spreken en casussen bekijken. Heel waardevol!’
Benieuwd naar de breakout-sessie die je mogelijk gemist hebt? Hier vind je alle presentaties terug.
Bekijk alle presentatiesEen meeslepende middag
Nadat de hoofden waren gevuld met inspiratie, was het tijd om de buiken te vullen met lekker eten. De ‘boergondische’ lunch bestond uit een heerlijk en gevarieerd buffet. Er waren vega broodjes met avocado en harissa, maar ook rijkgevulde salades en soepen. En als klap op de vuurpijl: een schaal met zoete lekkernijen. Genoeg lekkers om met energie de middag in te gaan dus.
Keynote speech: De kunst van het behouden van erfgoed door te ontwikkelen door Kirke Mulders
Kirke Mulders mocht het spits afbijten na de lunch. De sitemanager Uitdragen Hollandse Waterlinies vertelde over de Hollandse Waterlinies, over hoe dit unieke Unesco Werelderfgoed zo sterk mogelijk wordt behouden. Ze liet zien hoe op één website, in één huisstijl, de vele verhalen van de Hollandse Waterlinies worden verteld. Maar ook welke uitdagingen erbij komen kijken. Vooruit willen is namelijk zo makkelijk nog niet, als er vanuit verschillende hoeken nog een hang naar het verleden is. Dat terwijl je ook pas aan de toekomst kan bouwen als het juist een verleden heeft.
Keynote speech: De geboorte van een uniek Nieuwjaarsevent ‘on brand’ voor Eindhoven: New Years EHVE door Patrick van de Voort
Patrick van de Voort, projectmanager Evenementen bij Eindhoven247 en Eindhoven52, nam het stokje van Kirke over. Hij vertelde over het enorme succes van het Eindhovense nieuwjaarsfeest New Years EHVE. Deze gereguleerde vuurwerkshow werd opgezet als antwoord op het vuurwerkverbod in Eindhoven. ‘Van de stad, voor de stad.’ De muzikale show vond plaats rondom de Lichttoren: passend bij de lichtstad die Eindhoven is. Patrick liet een schitterende verhaallijn zien die rond de show werd gemaakt. Maar ook samenwerkingen, uitdagingen en toekomstplannen werden gedeeld. Inspirerend, hoe een nieuw opgezet evenement zo succesvol werd.
Break-outsessies deel 2
Na de twee interessante presentaties waaide iedereen weer uit voor een nieuwe ronde breakout-sessies. Dit keer konden deelnemers aansluiten bij de presentatie van Rianne Leenders van VisitBrabant. Rianne nam het publiek mee in ‘the making off a new generation platform anno 2024’. Vooral de module ‘Ask a local’ was voor veel aanwezigen erg inspirerend. Daarbij geeft een Brabantse local persoonlijk antwoord op vragen van bezoekers. In de andere zaal was de presentatie van het team NSDU Owned Kanalen. Hierin lag de focus op de succesvolle contentstrategie die samen met Insiders is opgezet. Zo werd verteld over de Leefstijlvinder: hoe die een onmisbaar onderdeel werd van die strategie. Tot slot gaf Kevin Maes van Nationaal Park Hoge Kempen in Vlaanderen antwoord op de vraag: hoe krijg je met een beperkt budget zoveel mogelijk sterke publiciteit?
Presentaties die je niet kon bijwonen, kijk je hier terug.
Bekijk alle presentatiesDe Insiders Awards 2024: en de winnaars zijn…
Winnaars op basis van statistieken: Highlights 2023
Er zijn in 2023 zóveel mooie campagnes, webpagina’s en creatieve initiatieven tot stand gekomen. Dat konden we natuurlijk niet onopgemerkt voorbij laten gaan! Tijdens de Insiders Awards werden de beste prestaties extra in de spotlight gezet. Insider Pascal deelde de eerste 7 awards uit, samen met Insider Robin. Dit zijn de winnaars:
- Best bekeken website grote steden: Maastricht (2.716.495 bezoekers)
- Best bekeken website middelgrote steden: Noordwijk (546.219 bezoekers)
- Best bekeken website kleine dorpen en steden: Gorinchem (284.053 bezoekers)
- Best bekeken website grote gebieden: VisitBrabant (2.551.849 bezoekers)
- Best bekeken website kleine gebieden: Voorne Putten (473.095 bezoekers)
- Website met hoogste engagement: Leiden (96,13%)
- Website met de beste kwalitatieve bezoekers: Groene Hart (12.11.30 minuten bezoekduur en 7,21 pagina’s per bezoek)
Vooral het enorme engagement-cijfer van Leiden valt op. Als we vragen naar het grote geheim van deze prestatie, zegt Faiza Tjin-A-Lim van Leiden en Partners: ‘Ik denk dat het succes ligt in het jaarrond actief zijn. Dus niet alleen in de zomer- en herfstvakantie, maar ook buiten de hoofdseizoenen blijven presteren.’ Slim!
Winnaars Bijzondere Initiatieven 2023
En dan… De winnaars van de Insiders Awards voor Bijzondere Initiatieven in 2023. Insider Ruben nam de uitreiking op zich, met Insider Maartje aan zijn zij. Compleet met gouden strik, gouden enveloppes en gouden champagneflessen. Aan wie mochten zij de trofees uitreiken? VVV Waterland Friesland ging ervandoor met de award Duurzaam Toerisme & Campagnes. Hun campagne #douchelief, een ode aan de washand, was landelijk een enorm succes. VisitBrabant, Land van de Peel en RBT De Langstraat wonnen de award voor City-, Regio- en Gebiedsmarketing. Hun succesvolle pilot was erop gericht om ondernemers in kleine gebieden mee te nemen in een online verhaal. Leuk: de pilot krijgt een vervolg met andere Brabantse regio’s! De award voor Creatieve Crossover & Events werd gewonnen door Visit Amstelveen. In hun campagne werden eetbare kunstwerken van topchefs getoond in musea. Ontzettend creatief. De laatste award, voor Erfgoed en Storytelling, ging naar OP Voorne Putten. Hun podwalk ‘Stap in de IJzeren eeuw’ werd geweldig ontvangen. En ook nu kregen we leuk nieuws: de creatievelingen bij OP Voorne Putten gaan ook kinder- en jongeren-podwalks maken. Gefeliciteerd aan alle winnaars, maar ook zeker aan alle DMO’s die zulke fantastische presentaties hebben neergezet!
We hoorden nog meer mooie plannen en ambities voor komend jaar. Anna Tjalsma en Alie Mayke Reijenga van VVV Waterland Friesland namen ons al even mee: ‘Een van de verhaallijnen die we opzetten gaat over het thema ‘rust en ruimte’. De verhalen moeten de Friese plekken die rust brengen, tot leven wekken.’ Dorien Verschuijten van VisitBrabant vertelde over nieuwe plannen voor Brabantse belevingsroutes, met thema’s als ‘verhalen aan de grens’ en ‘made in Brabant’. ‘Maar we zijn ook bezig met een Wandelstartpuntenkaart. Daarmee willen we de recreatiedruk in Brabant verspreiden.’ Prachtige en veelbelovende initiatieven voor 2024.
Citynavigator wordt Plaece
De awardshow werd afgesloten met een bijzondere onthulling. Ons product Citynavigator krijgt een nieuwe naam: Plaece. Een naam die beter past bij wie we zijn en wat we doen. Zeker met alle mooie projecten die we óók voor natuur- en erfgoedlocaties oppakken, is de naam Plaece veel allesomvattender. We hebben veel zin om onder deze nieuwe naam en vormgeving aan de slag te gaan.
Dank voor een geslaagde inspiratiedag!
Met een drankje, worstenbroodje en een lach sloten we de dag met elkaar af. We kijken terug op een enorm geslaagde inspiratiedag. ‘Een gemengd programma met uiteenlopende thema’s en experts. Ik heb echt veel nieuwe dingen geleerd,’ liet Mark Macintosch, chief editor van Columbus Travel Magazine, ons weten. We zijn heel wat kennis, fijne ontmoetingen en inspiratie rijker. Wat zijn we blij dat we zóveel enthousiaste DMO’s en partners mochten ontvangen in het mooie Den Bosch! Dank aan iedereen die er was en die de dag zo geslaagd maakte.