Scroll naar de top van de pagina

Google Analytics 4 data in een overzichtelijk Looker Studio Dashboard

Anne-Floor van Nunen

In 2023 vond een belangrijke verschuiving plaats van website-analyse: de overgang van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4). Tot 1 juli 2024 konden we nog terugvallen op data uit Universal Analytics, maar vanaf die datum is alleen nog nieuwe data inzichtelijk via GA4. Deze overgang heeft impact gehad op hoe we data verzamelen en analyseren, en dit geldt ook voor Looker Studio Dashboards.

Behoud het inzicht met GA4-data

Veel bestaande dashboards gebaseerd op UA-data werken nu niet meer, wat betekent dat we onze dashboards opnieuw moeten inrichten met GA4-data om de juiste inzichten te behouden. In dit blog leggen we uit wat de veranderingen inhouden en welke rol Insiders kan spelen in de inrichting van een Looker Studio Dashboard.

Belangrijke verschillen tussen UA en GA4

Universal Analytics en Google Analytics 4 verschillen aanzienlijk in hun aanpak en structuur. Hieronder delen we een aantal verschillen met je:

  1. Gebeurtenissen vs. sessies: In UA werd data voornamelijk gebaseerd op sessies, terwijl GA4 zich richt op gebeurtenissen. Dit betekent dat GA4 meer gedetailleerde informatie kan bieden over specifieke acties die gebruikers op een website uitvoeren.
  2. Interface en rapportages: GA4 heeft een compleet vernieuwde interface, wat voor velen even wennen is. Waar je in UA precies wist waar je data te vinden was, kan dit in GA4 complexer zijn door constante innovaties en wijzigingen. Bijvoorbeeld, ‘conversies’ worden nu aangeduid als ‘belangrijke gebeurtenissen’.
  3. Rapporten en visualisaties: In GA4 wordt data anders weergegeven. Bezoekers worden uitgesplitst naar afkomst (organisch, betaald, social), en landingspagina's worden gedetailleerder gerapporteerd. Vergelijkingen worden voornamelijk in tabellen getoond in plaats van grafieken.

Waarvoor gebruik je een Looker Studio Dashboard?

Looker Studio Dashboards zijn krachtige tools voor het visualiseren en delen van data. Maar waar worden ze nou precies voor gebruikt? Looker Studio Dashboards helpen bij:

  • Een overzichtelijke weergaven bieden van websiteprestaties.
  • Data van verschillende bronnen combineren.
  • Inzicht geven in specifieke KPI's en doelen.
  • Data in een eigen huisstijl presenteren.
  • Rapporten eenvoudig delen met stakeholders.

 

Welke data kun je inladen in een Looker Studio Dashboard?

In een Looker Studio Dashboard kun je data uit diverse bronnen laden, verdeeld in Google connectoren en externe connectoren. Naast deze connectoren is het ook mogelijk om losse data te koppelen. Dit kan bijvoorbeeld offline data zijn zoals het aantal bezoekers in een bezoekerscentrum of het aantal verkochte tickets op een van de kantoren. Binnen de Google Connectoren wordt er sowieso een connectie gemaakt met de data in Google Analytics 4, een van de belangrijkste data bronnen binnen het Looker Studio dashboard. Daarnaast wordt er altijd een koppeling gemaakt met Google Search Console gemaakt zodat je het overzicht krijgt van waar er naar wordt gezocht binnen de zoekmachines en via welke termen die zoekers uiteindelijk op de website terecht komen.

Mochten er Google Ads campagnes lopen, kan er een koppeling met Google Ads worden opgezet. Op deze manier hou je het overzicht in het uitgegeven budget en kun je zien wat de resultaten van de campagnes zijn geweest. Door middel van de periodekiezer kun je dit dan ook voor een specifieke periode bekijken. Dit kan heel uitgebreid, je kunt hier bijvoorbeeld ook zien welke trefwoorden het meest interessant waren binnen de campagne enzovoorts.

De belangrijkste Google connectoren op een rijtje:

  • Google Analytics 4: Voor gedetailleerde website-analyse.
  • Google Search Console: Voor zoekwoordanalyses en zichtbaarheid in zoekmachines.
  • Google Ads: Voor inzicht in advertentieprestaties en budgetten.
  • Google Spreadsheets: Voor handmatig ingevoerde data of data-exporten van andere tools.

De belangrijkste externe connectoren:

  • Social Media: Betaalde connectoren voor data van platforms als Facebook en Instagram.
  • SEO Tools zoals Semrush/Seranking: Voor SEO-analyses en keyword-tracking.
  • CRM Systemen: Voor klantgegevens en salesdata.
  • Offline data: Zelf geüploade data, zoals bezoekersaantallen in fysieke locaties.

Wat kun je met de data in het dashboard doen?

Met de data in een Looker Studio Dashboard kun je veel waardevolle inzichten verkrijgen en acties ondernemen. Denk aan:

  1. Analyseren van bezoekersaantallen: Zie welke pagina's en blogs het meest bezocht worden en welke verkeersbronnen het meest effectief zijn.
  2. Vergelijken van periodes: Kies specifieke periodes om data te analyseren en te vergelijken met eerdere perioden om trends en seizoensinvloeden te identificeren.
  3. Segmenteren van bezoekers: Vergelijk nieuwe en terugkerende bezoekers en analyseer hun gedrag om marketingstrategieën te optimaliseren.
  4. Delen van inzichten: Deel rapporten eenvoudig met collega's of stakeholders, in PDF of direct via een gedeelde link, en stel toegangsrechten in.
  5. Optimaliseren van website: Gebruik de inzichten om de website te verbeteren. Bijvoorbeeld, verhoog de zichtbaarheid van inschrijfformulieren voor nieuwsbrieven of corrigeer 404-fouten.
  6. Monitoren van KPI's en doelen: Stel jaardoelen en KPI’s in en volg de voortgang in real-time. Zo weet je of je op schema ligt of dat er bijsturing nodig is.

Wat kan Insiders betekenen?

De overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4 betekent een flinke verandering in hoe we websitedata verzamelen en analyseren. Gelukkig biedt Looker Studio een uitstekende oplossing om overzichtelijke en deelbare dashboards te creëren die zowel GA4-data als andere databronnen integreren. Of je nu inzichten wilt delen met stakeholders, je website wilt optimaliseren, of de voortgang naar je doelen wilt volgen, een goed ingericht Looker Studio Dashboard maakt het allemaal mogelijk.

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten van zo'n dashboard, staan wij als Insiders klaar om je te ondersteunen. Neem contact met ons op en geef aan wat je graag inzichtelijk wil hebben. Aan de hand van deze informatie kunnen wij een Looker Studio Dashboard inrichten op maat. Ook zetten wij deze in jullie huisstijl zodat je de gegevens op een professionele manier kan delen met externe partijen.